Podjęliśmy wyzwanie! W ciągu 5 dni, od 15 do 19 października 2018 roku, uczniowie w wieku 7-10 lat zmagali się z różnymi zadaniami w ramach projektu „Tydzień kodowania z MegaMisją”. Uczniowie zaangażowani byli w różne aktywności pozwalające na rozwijanie myślenia komputacyjnego, zrozumieli czym jest kodowanie, programowanie, algorytm.
Dzień 1 – computer science unplagged. Rozpoczęliśmy od wspólnego szyfrowania i odszyfrowywania haseł związanych z programowaniem. Na zajęciach poznaliśmy tajniki myślenia komputacyjnego. Uczniowie rozwiązywali zadania logiczne wymagające analizy problemu i odnalezienia jego rozwiązania (zadania matematyczne i językowe, dyktanda graficzne). Poznaliśmy pojęcie sortowania przez bąbelkowanie i w formie zabawy z balonikami rozpracowaliśmy hasło algorytm, a potem krok po kroku stworzyliśmy nieskomplikowane algorytmy(np. przyrządzania kanapki, mycia zębów,sprzątania, itp.).Wspólnie zagraliśmy w grę „zgadnij o jakiej liczbie pomyślałem” i rozwiązaliśmy algorytm tej zagadki. Ten dzień można podsumować jako dzień pracy nad umiejętnościami analitycznymi.
Dzień 2 – computer science unplagged. Dowiedzieliśmy się, czy jest programowanie. Za pomocą prostych poleceń uczniowie tworzyli nieskomplikowane algorytmy – na kartkach, na tablicy, w formie zabawy ruchowej. Jednym z nich był np. algorytm tańca, który zakończył się wspólną prezentacją układu. Rozwiązywaliśmy zadania logiczne oraz łamigłówki z klocków, graliśmy w battleship, przechodziliśmy przez zaminowany labirynt układaliśmy kubeczki w skomplikowane struktury. W tym dniu w formie zabawy utrwaliliśmy zasadę: proste i precyzyjne polecenia są najlepszą drogą do osiągnięcia zamierzonego celu.
Dzień 3 i 4 to wiele godzin wytężonej pracy z kodowaniem. Czas na zabawy z komputerem, tabletem, smartfonem i monitorem interaktywnym. Uczniowie podzieleni na grypy wiekowe poznawali tajnik kodowania, utrwalając zdobyte wiadomości i umiejętności. W niektóre zadania zaangażowani byli również uczniowie klas starszych (13-latkowie), którzy mieli możliwość wejść w rolę nauczyciela. Pracowaliśmy z aplikacjami: CodeMonkey, Botlogic, Runmarco, Scratch, Studio code, Scottie Go. Fantastyczna zabawa oprócz praktycznej nauki kodowania pozwoliła na kształcenie umiejętności współpracy w grupie i korzystania z doświadczeń innych. Wszystkie zadania nieodmiennie wywołały eksplozję pozytywnych emocji.
Dzień 5. Finał tygodniowych zmagań – spotkanie międzypokoleniowe. Zabawy logiczne i kodowanie na ekranie z babcią, mamą, dziadkiem, tatą było niezwykłym doświadczeniem dla dzieci. Z pewnością to również ogromne przeżycie dla dorosłych, którzy mieli okazję sprawdzić, co potrafią ich dzieci i wnuki. Dzieci zaprezentowały mnóstwo nowych umiejętności. Wspólnie spędzony czas potwierdził słuszność twierdzenia, że na naukę nigdy nie jest za późno. Programować można w każdym wieku i może to być zajęcie nie tylko pasjonujące, ale przede wszystkim rozwijające umiejętności logicznego i twórczego myślenia.
Na projekt „Tydzień kodowania z MegaMisją 2018” w liczbach:
– 124 uczestników
– 4 prowadzących
– 5 dni
– 20 godzin zajęć